Методична робота



Форми методичної роботи
У Законі України «Про освіту» сказано, що розвиток освіти повинен базуватися на використанні нових прогресивних концепцій, впровадженні в навчально-виховний процес сучасних педагогічних технологій та науково-методичних досягнень, навідмову від авторитарної педагогіки; закріплено право педагога на вибір методів, засобів і організаційних форм навчання.
Щоб здійснити цей вибір, педагог має бути добре проінформованим про досягнення педагогічної науки. Вже давно ввійшли в практику роботи педагогів з активними формами навчання. А зараз усе популярнішим стає інтерактивне навчання. І вже нікого з педагогів не треба переконувати в тому, що основою розвитку творчої особистості вихованця є створення ситуацій активного пошуку, здогадів, роздумів, дискусій, розв'язання протиріч.
Так само і в методичній роботі. Зараз ми намагаємося проводити менше таких методичних заходів, під час яких один або кілька педагогів читають переписаний із журнальної статті текст, а інші — сидять і займаються своїми справами. А більше практикуємо нетрадиційні форми методичної роботи, з використанням інтерактивних методик.
Керуючись гаслом «Почни з себе», з метою ознайомлення педагогів з інтерактивними методиками, формування в них позитивного ставлення до інтерактивних технологій навчання, зацікавлення в їх використанні, варто проводити методичні оперативки, педради, методичні об'єднання, семінари-практикуми з педагогіки і психології у формі тренінгів, ділових ігор, з використанням інтерактивних методик.
1. Мотивація. Дорослі, як і діти, ефективно вчаться, якщо їх переконати, що це їм справді потрібно.
2. Подання теми та мети. Дуже важливо, щоб усі учасники процесу сприйняли мету як свою особисту.
3. Надання необхідної інформації. Це може бути міні-лекція, ознайомлення з теоретичним матеріалом за допомогою роздаткового матеріалу, виступ-презентація.
4. Інтерактивна вправа. Найчастіше це робота в групах. Але на методичних заняттях для педагогічних працівників варто намагатися всі елементи заняття проводити з допомогою різноманітних інтерактивних вправ, щоб ознайомити педагогів з методикою їх проведення.
5. Презентація результатів роботи. Бажано, щоб кожен член групи брав участь не тільки в обговоренні проблеми, а й у представленні результатів роботи, кожен подає певну частину інформації, використовуючи виготовлену наочність: схеми, таблиці, алгоритми.
6. Підбиття підсумків. На прикінці заняття слід повернутися до очікуваних результатів, оголошених на початку заняття. Чи здійснилися очікування?
Під час таких методичних заходів ми використовуємо різні технології:
-        «Очікування», «Море сподівань»:
1. Написати на картках-човниках з клейкими папірцями кількома словами свої очікування від заняття.
2. По черзі наклеїти їх на плакат із заздалегідь намальованим морем на березі «Надій», при цьому озвучуючи свої думки.
До речі, цей плакат можна вивісити, і можна користуватися ним, приклеюючи на човник, наприклад, таке сподівання: «Адміністрація сподівається, що молоді фахівці під час відкритих переглядів покажуть цікаві, нестандартні форми організованої діяльності».
-         «Криголам»:
Мета: познайомити учасників одне з одним, створити умови для ефективної праці, доброзичливу  атмосферу. Учасникам пропонують:
— назвати своє ім'я;
—  назвати своє улюблену форму діяльності з вихованцями;
—  з якою квіткою себе асоціюєте? .
Як бачимо, в цій залі зібра лися різноманітні за кольором, формою, запахом квіти. За умови правильного підходу, їх можна об'єднати в чудовий букет. Але щоб досягти гармонії в цій композиції, необхідно сформолювати правила співпраці, взаємодопомоги, якими керуватимуться учасники семінару, працюючи в групах.
-        «Мікрофон»;  «Мозкова атака»:
1. Усім учасникам пропонується записати на папірцях слово, з яким асоціюється потрібне поняття.
2. Вибрати ті слова, які збіглися в більшості учасників.
3. Керівник групи має презентувати знання групи щодо даного поняття.
-        «Мозаїка»:
1. Кожна група отримує дидактичний матеріал, в якому є інформація з різних аспектів.
Завдання: опрацювати інформацію так, щоб можна було навчити інших.
2. Необхідно повернутися в свої групи.
3. Провести взаємонавчання в парах.
4. Кожна група по черзі презентує свої знання, даючи відповіді на запитання, поставлені на аркушах, що лежать на столі.

-         «Порожнє крісло»:
дану методику використовуємо, щоб з'ясувати ставлення педагогів до конкретної проблеми. На трьох стільцях прикріплено аркуші паперу, на яких записано різні думки щодо однієї проблеми.
1. Вам необхідно обрати думку, яка відповідає вашим поглядам.
2. Станьте біля обраних вами карток.
3. У крісла сідають представники кожної групи по черзі, починають дискусію, аргументуючи свою думку. В порожнє крісло може сісти кожен. Право голосу мають лише ті, хто сидить у кріслі.
-        «Плюси і мінуси»:
аркуш зошита розділити вертикально лінією навпіл, зліва поставити «+», а справа «-». Усім пропонуються  зліва написати епітети, які педагог зазвичай застосовує до вихованців, котрі не знають матеріалу, не виконують завдання, тобто мають негативні характе ристики. Справа позитивні.
Припустимо, зліва записано: лінивий, неохайний, пасивний,
недисциплінований, неуважний.
А справа — винахідливий, активний, уважний, розумний, працьовитий.
Це завдання-тест допомагає зрозуміти, якого вихованця ми хочемо бачити перед собою, — це по-перше. А по-друге, які недоліки дітей в даний час перешкоджають нам у нашій роботі.
У формі тренінгів часто проводить засідання семінару-практикуму з педагогіки і психології практичний психолог. Крім того, здійснюємо й інші методичні заходи, які стали вже традиційними, використовуємо інноваційні комунікаційні технології, зорієнтовані на особистісну рефлексію педагога.

Під час таких заходів відбувається звільнення від стереотипів у педагогічному мисленні, виявляється творчий, пошуковий підхід до педагогічної діяльності педагогів.Підсумовуючи результативність запровадження інноваційних форм і методів роботи в дошкільному закладі, можна сказати, що вони себе виправдують, тому що такі форми роботи забезпечують найактивнішу участь педагогів, взаємний обмін досвідом та використання групової взаємодії.
Інноваційні форми і методи методичної роботи:
-        передбачають моделювання реальних педагогічних ситуацій, спільне розв'язання проблем на основі аналізу обставин
-        сприяють створенню атмосфери співробітництва, взаємодії
-        допомагають педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Під час таких методичних заходів педагоги вчаться бути демократичними, активно спілкуватися з іншими, критично мислити, приймати продумані рішення. 
 











Немає коментарів:

Дописати коментар